WK merchandise is big boomin' business. Sportmarketingdeskundigen en economen verrichten vaak studies naar de economische impact, maar de precieze omvang laat zich meestal moeilijk in cijfers uitdrukken. Handelaren in sportartikelen slaan echter hun slaatje uit de wereldkampioenschappen voetbal. Een illustratie.
Door Harry Weerts
Een kijkje bij Perry Sport in Piazza toont dat het assortiment al wordt aangepast op het snel naderende toernooi (11 juni t/m 11 juli). ,,Exacte aantallen hebben we nog niet onderzocht, maar de verkoop van oranje-kledij neemt, zoals verwacht, fors toe'', volgens filiaalmanager Bas Exenberger. ,,Vooral de officiƫle uit- en thuisshirts van het Nederlands elftal en de officiƫle WK-bal, de Jabulani van Adidas." Het filiaal van Exenberger koopt zelf ook meer voetbalartikelen in dan gebruikelijk.
Wat voor soort mensen koopt de fanartikelen? ,,Eigenlijk allerlei mensen. Veel jongeren, maar ook wel mensen van middelbare leeftijd. De meesten zijn fan, maar zullen het waarschijnlijk wel vanuit Nederland volgen, denk ik. Het is altijd maar een fractie dat de WK-wedstrijden bezoekt." Hoeveel oranjefans uit Eindhoven en omstreken kon de KNVB echter niet mededelen.
Perry Sport had een actie waarbij mensen bij aankoop van een oranjeshirt via een loterij de kans hadden om naar oefenduels van oranje te gaan: Nederland - Ghana op 1 juni en Nederland - Hongarije op 5 juni. Een van de gelukkigen is de 14-jarige John van Doorn. Hij gaat naar Nederland - Hongarije in Amsterdam ,,Leuk om de spelers nog eens met eigen ogen in actie te zien, voordat ze aan het WK beginnen."
WK merchandise bij Perry Sport in Piazza.
John van Doorn is een van de winnaars van een prijsactie van Perry Sport. Hij mag naar Nederland - Hongarije.
zondag 23 mei 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten